11 lipiec 2023

Symbol włoskiej inżynierii motoryzacyjnej

zdjęcie: Symbol włoskiej inżynierii motoryzacyjnej / pexels/13072223
pexels/13072223
F.I.A.T., czyli Fabbrica Italiana Automobili Torino (pol. Włoska Fabryka Samochodów w Turynie), to nie tylko skrót, ale również niesamowita historia. Założona 11 lipca w 1899 roku w Turynie marka Fiat stała się nie tylko symbolem technologicznego postępu, ale także kreatywnego impulsu, który odmienił Włochy i historię mobilności na zawsze.
REKLAMA

Podróż przez historię

1899:
W Turynie grupa przedsiębiorców i specjalistów postanawia połączyć siły, aby spełnić wspólne marzenie: stworzenie włoskiej fabryki samochodów, która zapewni "demokratyczną mobilność".

W dniu 11 lipca 1899 r. powstała firma Fiat w Turynie - Fabbrica Italiana Automobili Torino (Włoska Fabryka Samochodów w Turynie). W tym samym roku rozpoczęła się oficjalna produkcja, a na rynek trafił pierwszy Fiat w historii - Fiat 3½ HP.

1910:
W 1910 r. Fiat przedstawił nową ofertę na rynek, wprowadzając model Fiata o nazwie "Tipo". Wykorzystanie standaryzowanych części pozwoliło na racjonalizację kosztów i produkcji, co zaowocowało stworzeniem samochodu niezawodnego i dostępnego dla każdego.

Te charakterystyczne cechy przyczyniły się do sukcesu Fiata Tipo, który przez kolejne lata doczekał się różnych wersji, od 1 do 6, z różnymi pojemnościami silnika.

1911:
W 1901 r. Fiat wziął udział w pierwszych zawodach sportowych, prezentując modele 8 HP i 12 HP. Dzięki temu firma doskonale rozumie znaczenie wyścigów samochodowych jako platformy treningowej dla nowych technologii przed ich zastosowaniem w produkcji seryjnej. W 1911 r. model Fiat S61 z 1908 r. odniósł zwycięstwo w Grand Prix Ameryki, natomiast Fiat S76 Record z 1910 r. otrzymał przydomek "Belva di Torino" (czyli Dosłownie "Bestia z Turynu") ze względu na swoje osiągi. W 1924 r. powstał Fiat SB4 Eldridge, bardziej znany jako "Mefistofeles", który został stworzony w celu bijących rekordy prędkości.

1912:
Fiat "Zero", znany również jako Fiat 12/15 HP, był protoplastą użytkowych samochodów marki Fiat. Oferując przyciągającą wzrok karoserię zaprojektowaną przy udziale młodego Pininfariny, ten samochód wyróżniał się prostą, wydajną i niezawodną konstrukcją mechaniczną. Dostępna wersja Torpedo była oferowana za niewiarygodne w tamtych czasach 8 tysięcy lirów, co stanowiło prawdziwy rekord pod względem dostępności.

Sukces tego modelu Fiat zawdzięczał się jakości, stylowi i dostępności. W latach 1912-1915 firma Fiat wyprodukowała ponad 2 tysiące egzemplarzy tego modelu.

1916:
W tym roku rozpoczęto konstrukcję fabryki Lingotto, która stanowi jedno z najznakomitszych dzieł europejskiej architektury przemysłowej. Jej projekt, autorstwa Giacomo Mattè Trucco, stanowi wyraz ambitnych włoskich dążeń do innowacji i industrializacji. Fabryka została uroczyście otwarta 22 maja 1923 r., przy obecności króla Włoch, Wiktora Emanuela III.

1932:
Fiat 508 Balilla, rewolucyjny pojazd swoich czasów, został zaprezentowany po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych Milan Motor Show, które odbyły się w dniach 17-27 kwietnia 1932 r. Natychmiast zdobył ogromną popularność. Pierwsza Balilla była czterodrzwiowym sedanem o drewniano-żelaznej konstrukcji karoserii, osiągającym prędkość 80 km/h i kosztującym zaledwie 10 800 lirów. Samochód ten stał się jednym z najbardziej lubianych i cenionych przez prasę pojazdów we Włoszech, cieszącym się ogromnym uznaniem wśród ludzi.

1936:
W roku 1936 zadebiutował Fiat 500 A Topolino, zwany potocznie "małą myszką" lub "Myszka Miki" po włosku. Ten model samochodu był najmniejszym na świecie produkowanym seryjnie pojazdem w tamtym czasie. Jego powstanie było odpowiedzią na kryzys ekonomiczny, który dotknął Włochy po wybuchu II wojny światowej i zapoczątkowało rozwój sektora samochodów ekonomicznych. Nazwa "Topolino" została nadana temu samochodowi ze względu na jego charakterystyczny kształt i niewielkie rozmiary.

1939:
Mirafiori nie tylko jest centralną siedzibą Fiata w Turynie, ale również jest najstarszą czynną fabryką w Europie. Otwarta 15 maja 1939 r., miała za zadanie zwiększyć produkcję samochodów o mniejszej pojemności silnika, zapewniając mobilność po przystępnej cenie. Po zakończeniu II wojny światowej produkcja samochodów nabrała tempa. Druga generacja modelu 500 A została wprowadzona na rynek, a linie produkcyjne Fiata 1100 przeniesiono do Mirafiori.

1947:
Fiat 1100 S to rzadki klejnot, który został wyprodukowany w niewielkiej liczbie, zaledwie kilkuset egzemplarzy. Inwestycja w ten sportowy sedan o zaawansowanych rozwiązaniach mechanicznych szybko przyniosła zwrot. W wyścigu 1000 Miglia w 1947 r. wszystkie cztery "Berlinetty" 1000 S zakończyły zawody w pierwszej dziesiątce, zajmując miejsca od piątego do dziewiątego. Jednak sława tego samochodu nie wynikała tylko z sukcesów w rajdach - jego charakterystyczny "ryjek" rozsławił go na całym świecie.

1948:
W roku 1948 przedsiębiorstwo wprowadziło na rynek model 500 B "Giardiniera", który był jednym z pierwszych kombi produkowanych na większą skalę. Samochód ten wyróżniał się ekskluzywnymi listwami bocznymi wykonanymi z jesionu oraz płytą pilśniową Masonite. Nazwa "Giardiniera" została zainspirowana wózkami używanymi przez ogrodników do przewożenia swoich produktów. Pomimo krótkiego okresu produkcji, trwającego nieco ponad rok, wyprodukowano ponad 21 tysięcy egzemplarzy tego modelu.

1951:
Fiat Campagnola, specjalnie przeznaczony do zastosowań rolniczych, był modelem produkowanym masowo od 1951 r. Ten innowacyjny samochód posiadał stalową ramę oraz części wzdłuż i wszerz pojazdu, co czyniło go pionierskim pojazdem w swojej epoce. Zapisał jedno z najważniejszych rozdziałów w powojennej historii motoryzacji, pokonując Afrykę z południa na północ w zaledwie 11 dni i 4 godziny.

1952:
W 1952 r. wprowadzono nową wersję Fiata 8V, która otrzymała bardziej sportowy wygląd. Ten samochód cechował się niezależnym zawieszeniem oraz karoserią z włókna szklanego. Z włoską duszą i unikalnym, eleganckim designem, Fiat 8V został zaprojektowany przy współpracy renomowanych ikon motoryzacji, takich jak Ghia, Bertone, Zagato, Vignale i Farina. Model ten stanowił hołd dla Ameryki, przede wszystkim ze względu na swój ośmiocylindrowy silnik w układzie V.

1953:
Powstaje zupełnie nowy samochód. Modele 1100/103 Typ A i Typ B, wprowadzone na rynek w 1953 r., wyróżniały się nowoczesną czterodrzwiową konstrukcją, wytrzymałym nadwoziem oraz nowatorskim trójbryłowym designem. W tym samym roku Fiat 1100 E odbył swoją pierwszą podróż dookoła świata z pojedynczym kierowcą.

1955:
Fiat 1100 TV Trasformabile to dwuosobowy, dwudrzwiowy samochód w stylu amerykańskim z nadwoziem typu spider, stworzony także z myślą o zaspokojeniu prywatnych potrzeb pilotów podczas zawodów. Ten model samochodu powstał w roku 1955 i zapewniał doskonałe osiągi, szybkość oraz kontrolę. Wyprodukowano jedynie 571 egzemplarzy, które były wyposażone w ulepszony silnik oraz niezależne przednie zawieszenie z drążkiem stabilizatora.

1956:
Powstaje Fiat 600 Multipla, pierwszy minivan wyprodukowany przez firmę. Ten lekki i szybki samochód o wyjątkowo dopracowanej linii nadwozia odnosi natychmiastowy sukces. Jego głównym atutem jest funkcjonalność jako prosty samochód rodziny, który może pomieścić od 4 do 6 osób lub służyć jako taksówka po przekształceniu dla 2 pasażerów.

1957:
Nowsza wersja Fiata 500 była kontynuacją rewolucyjnego modelu 500 Topolino. Została zaprojektowana w odpowiedzi na potrzebę samochodu, który był zarówno ekonomiczny, jak i praktyczny. Nowa 500 to pojazd, który podjął techniczne wyzwanie zmniejszenia rozmiaru każdej części, jednocześnie zachowując młody, ponadczasowy i kultowy charakter.

1966:
Obecnie Fiat 124 jest oferowany również jako model rodzinny, a Pininfarina prezentuje Sport Spider. Poza tym, na scenie pojawia się także Dino Spider. Jednak to nie wszystko: Fiat podpisuje umowę z ZSRR w celu budowy Togliattigradu, małego miasteczka nad Wołgą, które zostanie przekształcone w prawdziwe miasto motoryzacyjne.

1967:
Nowa fabryka w Rivalta rozpoczyna produkcję dwóch nowych modeli: 850 Coupé i 124 Spider. W latach 1976-1977 Fiat podejmuje jedno z najważniejszych przedsięwzięć w branży produkcyjnej i technologicznej, wprowadzając Robogate - zautomatyzowaną fabrykę zbudowaną przez Fiat Comau. Ta nowatorska fabryka łączy różne technologie, zarządzane przez jeden system IT. System ten, zdolny do automatycznego rozpoznawania i spawania różnych części nadwozia, legł u podstaw powstania kultowych modeli, takich jak Ritmo, Uno i Tipo.

1968:
Zaprojektowany jako idealny samochód miejski dla dużych miast, nowy Fiat 850 City Taxi z 1968 r. posiadał formalno-funkcjonalny wygląd, przestronne wnętrze oraz kompaktowe wymiary zewnętrzne, co ułatwiało manewrowanie. Samochód był wyposażony w odbiornik radiowy, a jego wyposażenie było imponujące jak na tamte czasy.

1971:
Fiat 127, jako następca modelu 850, zapoczątkował prawdziwą rewolucję w przemyśle motoryzacyjnym dzięki zastosowaniu poprzecznie zamontowanego silnika, przedniego zawieszenia typu McPherson i połączonego z nim tylnej części zawieszenia. Ten model zapewniał większą przestrzeń, wygodę i bezpieczeństwo dzięki poprawionej przyczepności do drogi, stabilności i systemowi hamowania. Był to kultowy samochód dla każdego, kto doświadczył lat siedemdziesiątych.

1972:
Zaprezentowano i rozpoczęto produkcję Fiata 126. Ten model jest kolejną generacją po Nowym Fiat 500, ale został całkowicie przeprojektowany, zyskując nowe 4-miejscowe nadwozie, silnik o pojemności 594 cm3, większą prędkość maksymalną oraz zsynchronizowane przełożenia trzech górnych biegów.

1978:
Fiat Ritmo to jeden z najbardziej udanych modeli w historii marki Fiat. Został zaprojektowany tak, aby był rozpoznawalny na pierwszy rzut oka. Jego najbardziej wyraźną cechą charakterystyczną były proste, ale jednocześnie łamane linie nadwozia dostępnego w wersji 3- lub 5-drzwiowej, wszystko to zamknięte w 4-metrowym samochodzie.

1980:
Fiat Panda została wprowadzona na rynek w dwóch wersjach: Panda 30 z ulepszonym silnikiem z modelu 126 oraz Panda 45 z silnikiem pochodzącym z modelu 127. Fiat Panda 30 szybko zdobyła popularność jako jeden z ulubionych samochodów miejskich we Włoszech, znany przede wszystkim ze swojej wytrzymałości i funkcjonalności.

1983:
Fiat Uno, poprzednik modelu Punto, został zaprezentowany na przylądku Canaveral. Ten rewolucyjny w świecie małych samochodów model odniósł ogromny i natychmiastowy sukces, zdobywając tytuł Samochodu Roku w 1984 r. Uno stał się symbolem popularnego samochodu dostępnego dla każdego i wprowadził nową koncepcję na rynku.

1988:
Fiat Tipo został stworzony jako pięciomiejscowy pojazd z dwiema strefami, zaprojektowany w celu maksymalnego wykorzystania przestrzeni. Wynikiem tej innowacyjnej koncepcji jest samochód o imponujących osiągach, wysokim poziomie komfortu i bezpieczeństwa, który w pełni realizuje koncepcję innowacyjności, oferując dojrzałe wnętrze.

1990:
Na rynku pojawia się nowa wersja Fiata Panda Elettra, która jest bezemisyjna. Ten model oparty na 750 Fire oferuje zasięg do 100 km i osiąga maksymalną prędkość 70 km/h. Panda Elettra była wyposażona w mały palnik, który pozwalał na uruchomienie ogrzewania i oszczędność baterii. Układ przeniesienia napędu opierał się na 4-biegowej skrzyni biegów.

1993:
Rynek witam nowe modele Fiata - Punto i Punto Cabrio. Fiat Punto, zaprezentowany na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1993 r., to samochód o wszechstronnym zastosowaniu i jednym z największych sukcesów marki Fiat. Punto Cabrio, wersja tego wspaniałego włoskiego klasyka, wyróżnia się składanym dachem i jest dostępny z benzynowymi silnikami o mocy 60 lub 88 KM.

1994:
Na rynku debiutuje Fiat Barchetta, samochód z nadwoziem typu spider i 1,8-litrowym silnikiem zaprojektowanym przez Andreasa Zapatinasa. Jego charakterystyczną cechą jest linia, która rozpoczyna się od maski i wydaje się wpadać do przedziału pasażerskiego. Barchetta odniosła zauważalny sukces, prezentując się jako ekonomiczny, ale niezawodny spider.

2007:
Na rynku pojawia się nowa generacja Fiata 500. Ta ikona czterech kół powraca na drogi w zupełnie nowej odsłonie, która zostawi trwałe wrażenie. Dodatkowo, w kompaktowym wnętrzu osiągnięto nowy poziom komfortu.

2012:
Fiat 500L zostaje zaprezentowany po raz pierwszy. Pod względem stylistycznym, odzwierciedla dwie różne, ale rozpoznawalne filozofie wzornictwa, stanowiąc fuzję klasycznego Fiata 500 z 1957 r. i Fiata Multipla z 1956 roku. Duży przedział pasażerski zyskuje na wszechstronności dzięki możliwości przesuwania siedzeń.

2014:
Fiata 500X, miejski SUV o silnym akcencie na styl, zostaje zaprezentowany. Również w tym samym roku dochodzi do połączenia dwóch potężnych graczy w przemyśle motoryzacyjnym, Fiata i Chryslera, tworząc FCA: Fiat Chrysler Automobiles.

2019:
Fiat świętuje swoje 120-lecie specjalną serią samochodów: Nowa Rodzina 500 120th, która została zaprezentowana na Geneva International Motor Show. Ta seria wyróżnia się dwukolorowym wykończeniem Tuxedo oraz wyjątkową kompatybilnością z Apple Music, co sprawia, że podróżowanie staje się jeszcze bardziej przyjemne.
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Szczecin
21.3°C
wschód słońca: 05:32
zachód słońca: 20:26
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Szczecinie

kiedy
2024-04-28 19:00
miejsce
NOWA DEKADENCJA Szczecińskie...
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-04 19:00
miejsce
Filharmonia im. Mieczysława...
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-05 19:00
miejsce
Dom Kultury Słowianin, Szczecin,...
wstęp biletowany
kiedy
2024-05-09 19:00
miejsce
Netto Arena Szczecin, Szczecin,...
wstęp biletowany