Miasto zamówiło kolejne cztery elektryczne autobusy za 12,7 mln zł
Nowe elektryki zasilą flotę Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego „Klonowica”. Dostawcą pojazdów jest Solaris Bus&Coach. Będą to krótkie autobusy niskopodłogowe. Na realizację zamówienia przewidziano 300 dni, a jego wartość to 12 693 600 zł brutto, w tym 10 mln 320 tys. zł to dofinansowanie z KPO
Zeroemisyjne pojazdy będą miały ok. 12 m długości i co najmniej 75 miejsc dla pasażerów, w tym min. 28 siedzących.
„Będą wyposażone w klimatyzację, rampę najazdową dla wózków, dwie dwuportowe ładowarki USB w przestrzeni pasażerskiej, oświetlenie wewnętrzne LED, monitoring złożony z minimum ośmiu kamer” – przekazała Paulina Łątka z Centrum Informacji Miasta UM Szczecin.
W specyfikacji zamówienia określono, że autobusy muszą przejechać na bateriach co najmniej 120 km. Pojemność magazynu energii nie może być mniejsza niż 120 kWh. Ładowanie ma odbywać się przez pantograf lub przyłącze plug-in. Pojazdy będą wyposażone w system odzyskiwania energii podczas hamowania i zjazdów. Producent autobusów gwarantuje ich sprawność przez min. cztery lata, bez limitu kilometrów.
Łątka przypomniała, że w listopadzie 2024 r. Gmina Miasto Szczecin podpisała umowę, również z Solaris Bus&Coach, na dostawę 14 autobusów elektrycznych za 55 mln zł (w tym 44,7 mln zł z KPO). Będzie to dziesięć tzw. przegubowców i cztery pojazdy 12-metrowe. Pierwsze z nich mają pojawić się na ulicach Szczecina w czerwcu przyszłego roku.
Oba zamówienia, w sumie na 18 elektryków, są realizowane dzięki dofinansowaniu na projekt „Zielony transport publiczny (…)” z Krajowego Planu Odbudowy.
SPA „Klonowica” w Szczecinie ma 104 autobusy, w tym 16 elektrycznych. (PAP)
tma/ mark/
