Przetarg na obwodnicę Mierzyna, GDDKiA czeka na oferty do 1 lipca br.
Ogłoszenie o przetargu na budowę obwodnicy Mierzyna, czyli nowego odcinka drogi krajowej nr 10 pod Szczecinem, ukazało się we wtorek w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz na platformie zakupowej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
„Termin składania ofert wyznaczyliśmy do 1 lipca” – przekazał PAP rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA Mateusz Grzeszczuk. Pytany o budżet inwestycji powiedział, że do czasu wpłynięcia ofert GDDKiA nie będzie informować o szczegółach, choć kosztorys projektu jest opracowany.
Obwodnica Mierzyna, czyli bardzo intensywnie rozbudowującej się miejscowości przy zachodnich granicach Szczecina, będzie realizowana wspólnie przez miasto i GDDKiA. Nowa dwujezdniowa trasa zapewni bezpieczny i szybki dojazd do Zachodniej Obwodnicy Szczecina (w ubiegłym tygodniu GDDKiA przedstawiła oferty na budowę dwóch odcinków ZOS), odkorkuje Mierzyn, zredukuje natężenie ruchu na wąskich, lokalnych drogach.
Obwodnica będzie miała ok. 4,8 km, z tego 2,3 km powstanie na terenie Szczecina. W 2022 r. miasto i GDDKiA zawarły porozumienie, które umożliwiło realizację prac przygotowawczych i wykonanie projektu budowlanego. Dokumentacja była gotowa w 2024 r. W marcu br. wojewoda wydał decyzje ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla odcinków miejskich i tych, które będą realizowane przez GDDKiA.
„Tym samym ostatecznie zatwierdzono rozwiązania projektowe oraz podziały nieruchomości” – wyjaśnił Grzeszczuk.
W 2025 r. GDDKiA i Gmina Miasto Szczecin podpisały kolejną umowę dot. robót budowlanych. „Każda ze stron będzie ponosiła koszty prac na swoim terenie” – zaznaczył Grzeszczuk. Dodał, że wykonawca wyłoniony w przetargu ma rozpocząć prace budowlane w tym roku. Zakończenie inwestycji jest planowane w 2028 r.
Według wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki, cytowanego w komunikacie GDDKiA, wspólna realizacja tej inwestycji przez dyrekcję i miasto Szczecin to wręcz modelowy przykład współpracy rządu i samorządu przy inwestycjach infrastrukturalnych.
Obecna DK10 prowadzi ze Szczecina do polsko-niemieckiego przejścia granicznego w Lubieszynie. W godzinach szczytu na jednojezdniowej drodze przecinającej Mierzyn tworzą się ogromne korki. Ze względu na brak wolnego terenu i gęstą zabudowę konieczne było wyznaczenie nowego przebiegu „dziesiątki”. Na końcu ul. Ku Słońcu, przy centrum handlowym, zaplanowano duże rondo w kształcie ósemki, skąd nową trasą będzie biegła na północ, do połączenia ul. Topolowej i Łukasińskiego, a dalej w kierunku zachodnim, częściowo przez teren ogródków działkowych. Ostatni odcinek wyznaczono w pobliżu Skarbimierzyc, gdzie nowa DK10 połączy się z ZOS na planowanym węźle Dołuje. (PAP)
tma/ mmu/
