Miasto kupuje za prawie 64 mln zł dwukierunkowe tramwaje niskopodłogowe
O zakupie dwukierunkowych tramwajów, które za półtora roku mają wyjechać na szczecińskie torowiska, poinformował w czwartek rzecznik spółki TS. „Będą to pojazdy jednoprzestrzenne, trójczłonowe, przegubowe, w stu procentach niskopodłogowe, klimatyzowane” - podał w komunikacie Wojciech Jachim.
Zamówienie o wartości 63,7 mln zł obejmuje też dostawę specjalistycznego pojazdu technicznego oraz wyposażenia obsługowo-naprawczego. Termin realizacji ustalono na 510 dni, czy najpóźniej do 31 maja 2026 r. TS ubiegają się o 33 mln zł dofinansowania tego zakupu z programu FEnIKS (Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko).
Tramwaje dostarczy poznańska firma Modertrans. Pojazdy będą miały 32 m długości i 2,4 m szerokości. Przewiozą maks. 240 osób, w tym 46 na miejscach siedzących. W przedziale pasażerskim będzie Wi-Fi, gniazda USB do ładowania smartfonów, dwa miejsca na wózki lub rowery.
„Bezpieczeństwo pasażerów w trakcie wsiadania i wysiadania oprócz standardowych fotokomórek zapewnią dodatkowo czujniki nacisku powodujące otwarcie drzwi w razie natrafienia na przeszkodę” – wyjaśnił Jachim.
Tramwaje będą wyposażone w monitoring umożliwiający obserwację całego wnętrza oraz przestrzeni, przez, za i wzdłuż pojazdu, a także nowoczesny układ napędowy. „Cztery wózki, wszystkie skrętne, co zmniejszy zużycie obręczy kół, szyn i zapewni cichszą eksploatację” – podkreślił Jachim.
Tramwaje mają mieć też nowoczesny energoelektroniczny napęd falownikowy z silnikami prądu zmiennego, co ogranicza emisję grafitu i miedzi do środowiska. W przypadku zaniku napięcia w sieci będą mogły przejechać ok. 100 m na bateriach, czyli np. zjechać ze skrzyżowania.
Spółka TS podkreśla, że umowa z Modertrans przewiduje drugi etap zamówienia, czyli dodatkowo zakup jeszcze maks. ośmiu dwukierunkowych pojazdów. W tej samej cenie (12 mln zł netto) i terminie. O tym, czy zamawiający skorzysta z tzw. opcji, producent zostanie poinformowany do końca lutego 2025 r.
„Zakup dodatkowych tramwajów uzależniony jest od tego, czy uzyskamy dofinasowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Spółka złożyła stosowany wniosek” – zaznaczył Jachim.
Wnioski składane przez samorządy ocenia Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Rozstrzygnięcie konkursu na dofinansowanie (maks. 85 proc.) spodziewane jest pod koniec br.
Tramwaje Szczecińskie aktualnie dysponują flotą 200 pojazdów, w tym 28 niskopodłogowych i 10 częściowo niskopodłogowych. Tramwajów dwukierunkowych jest sześć.
„Są przydatne nie tylko w codziennej komunikacji, ale także zapewniają transport pasażerów na remontowanych odcinkach torowisk, kiedy z ruchu wyłączony jest jeden tor bądź pętla” – podsumował Jachim. (PAP)
tma/ drag/