Odrzański system informacji rzecznej zostanie rozbudowany o kolejne 150 km
„To system, który wspiera rozwój żeglugi śródlądowej. W ministerstwie infrastruktury traktujemy żeglugę śródlądową jako jeden z naszych priorytetów” – powiedział wiceminister Arkadiusz Marchewka w Szczecinie podczas podpisania umowy na wykonanie dokumentacji, która pozwoli rozbudować System Informacji Rzecznej (RIS – ang. River Information Services) działający na Odrze. I uzyskać na ten cel unijne dofinansowanie.
Marchewka zapowiedział, że rozbudowa odrzańskiego RIS o ponad 150 km, w woj. lubuskim i dolnośląskim, kosztować będzie ok. 30 mln zł. Pieniądze na ten cel są zagwarantowane z puli pozakonkursowej Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W poniedziałek w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie podpisano umowę z firmą Sweco, która za ponad 281 tys. zł przygotuje - do sierpnia - koncepcję techniczną projektu, a do listopada br. studium wykonalności. W grudniu komplet dokumentów ma trafić do CUPT.
System Informacji Rzecznej to ujednolicone usługi informacyjne wspierające zarządzanie ruchem i transportem w żegludze śródlądowej dostarczane w ramach wspólnej polityki transportowej UE. Na odrzański RIS składają się m.in. czujniki zbierające informacje o stanie wody i prześwicie mostu, zwane wodowskazami (na Odrze są na razie w 20 lokalizacjach), stacje meteorologiczne (9), kamery (52), nowoczesna infrastruktura do przesyłania danych drogą radiową i światłowodami (sieć radarów i stacji). Gromadzone dane trafiają do Centrum Informacji Rzecznej w szczecińskim UŻŚ, gdzie są przetwarzane, aktualizowane i bezpłatnie udostępniane, by zapewnić bezpieczną żeglugę na Odrze.
„Działania związane z cyfryzacją są niezwykle istotne, dlatego że pozwalają na wspierania procesów transportowych. Właśnie dzięki takim systemom kapitanowie jednostek mogą otrzymywać niezbędne informacje, są przesyłane do nich informacje dotyczące sytuacji pogodowej czy hydrologicznej” – powiedział wiceminister Marchewka.Podkreślił, że rozbudowa RIS o kolejne 150 km „sprawi, że zarządzanie jednostkami, które pływają po Odrzańskiej Drodze Wodnej będzie po prostu łatwiejsze”. I że będzie to „impuls” dla rozwoju żeglugi śródlądowej.
Dyrektor Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie Piotr Durajczyk zwrócił uwagę, że rozbudowa RIS może przyczynić się do tego, że na Odrę wrócą „większe statki”.„System będzie wykorzystywany do zarządzania ruchem na rzece. RIS to nowa infrastruktura techniczna i nowe usługi” – powiedział Durajczyk.
Budowa kolejnego etapu RIS ma się rozpocząć w 2025 r. Realizacja – jak wyjaśnił Durajczyk – potrwa ok. trzy lata. „Trzeba postawić maszty, zainstalować urządzenia mierzące prześwity pod mostami, urządzenia meteo, zbudować system łączności” – wyliczał Durajczyk.
Pytany, czy RIS będzie dublował funkcje GPS i dostępnych choćby w smarfonach nawigacji oraz informacji pogodowych, dyrektor Durajczyk wyjaśnił, że łączność na Odrze – jeśli chodzi o telefony komórkowe – jest „dość słaba”. „Żyjemy w trudnych czasach. Kwestie bezpieczeństwa są bardzo ważne” – dodał.
Maciej Chrzanowski, prezes Sweco, przypomniał, że firma wykonała studium wykonalności dla pilotażu RIS. I zapewnił, że poradzi sobie również z przygotowaniem kolejnego etapu RIS.
Pilotażowy RIS Dolnej Odry, od Ognicy do Szczecina, został zrealizowany w 2013 r. Później powstał (do 2023 r.) pełny RIS Dolnej Odry, od Słubic. Łącznie ok. 250 km szlaku żeglugowego, w tym ponad 20 km rzeki Warty, od mostu drogowego w Świerkocinie do ujścia do Odry.
Każdy użytkownik RIS ma zapewniony dostęp (na stronie: www.ris-odra.pl ) do elektronicznych map nawigacyjnych, aktualizowanych komunikatów dla kapitanów statków, usługi śledzenia statków, elektronicznego raportowania statków itd.
Projekt RIS Odrzańskiej Drogi Wodnej koordynuje Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. (PAP)
tma/ drag/