Planujemy modernizację polskiego odcinka Międzynarodowej Drogi Wodnej E70
Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej rozpatrzyła w środę informację na temat rozwoju turystyki na śródlądowych drogach wodnych. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka przekazał, że - wg. danych z końca 2022 roku – 116 statków pasażerskich żeglugi śródlądowej przewiozło łącznie 1 100 000 osób. Podkreślił, że "w skali całego roku wskaźnik ten wzrósł o 11,6 proc."
"To jasno wskazuje na znaczny wzrost zainteresowania turystyką wodną w Polsce i wskazuje, że to jedno z ważnych wyzwań żeglugi śródlądowej" – ocenił wiceminister.
Marchewka nawiązał też do działań związanych z realizacją rozwoju Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (Antwerpia-Kłajpeda), która przechodzi m.in. przez terytorium Polski. Podkreślił, że w tej kwestii niezwykle ważna jest współpraca z samorządowcami, jako "partnerami lokalnymi do realizacji tych działań".
"Wzmacniając rolę i pracę tych samorządów, a także wychodząc naprzeciw oczekiwaniom użytkowników dróg wodnych, planujemy i chcemy dążyć do zapewnienia środków na realizację zadań modernizacyjno-utrzymaniowych w przebiegu Międzynarodowej Drogi Wodnej E70" – mówił Marchewka.
Zwrócił uwagę, że występujące od lat zmiany klimatyczne, których głównym skutkiem jest odczuwalna dla rzek susza hydrologiczna, spowodowały powstanie w wielu miejscach wąskich gardeł, które często uniemożliwiają uprawianie szeroko rozumianej turystyki wodnej. Podkreślił jednak, że mimo to w 2023 r. na Międzynarodowej Drodze Wodnej E70 przeprowadzono 12 tys. śluzowań.
"Chcemy wypracować dokument, który będzie wskazywał i obejmował zadania modernizacyjne na obiektach hydrotechnicznych (...) Aktualnie jesteśmy na etapie wypracowywania konkretnego stanowiska pomiędzy Ministerstwem Infrastruktury, Wodami Polskimi oraz przedstawicielami samorządów pięciu województw, przez które ta droga przebiega" – poinformował Marchewka.
Chodzi o województwa: warmińsko-mazurskie, pomorskie, kujawsko-pomorskie, wielkopolskie i lubuskie. Wypracowany i określony ma zostać harmonogram prac na MDW E70, a w czerwcu planowane jest podpisanie z marszałkami województw listów intencyjnych związanych z realizacją tych działań.
Podczas posiedzenia komisji wiceminister sportu i turystyki Piotr Borys wskazał, że w Polsce jest ponad 3,7 tys. km dróg wodnych, z czego 2,5 tys. km stanowią rzeki żeglowne; 656 km skanalizowane odcinki dróg rzecznych, 335 km same kanały, a 255 km jeziora żeglowne.
Obecnie w kraju jest 171 marin żeglarskich i portów jachtowych, w tym 54 na Pojezierzu Mazurskim, 19 nad Bałtykiem oraz 1236 przystani jachtowych.
Przedstawiciel MSiT dodał, że zgodnie z szacunkami w Polsce mamy około 60 tys. jachtów, z czego 10 tys. stacjonuje na Mazurach. Ponad 100 jachtów ma certyfikat do rejsów oceanicznych.
Borys dodał, że zgodnie z danymi GUS, szklaki kajakowe w kraju mają około tysiąca km.
"Naszym docelowym pomysłem i projektem jest to, aby zintegrować wszystkie dostępne dane w czasie rzeczywistym, ale także w części historyczne, które wskażą nam po pierwsze informacje o tym skąd przyjechał turysta za równo Polski, jak i zagraniczny, ile zostawił pieniędzy, w jakich określonych rodzajach wydatków, a następnie w jaki sposób migrował pomiędzy różnymi atrakcjami. Tu wchodzą już telekomy z całym systemem informacji" – poinformował Borys.
Dodał, że docelowo miałby powstać "system narodowy", który pozwoliłby, aby w "każdej kategorii rozwoju turystyki określić sobie dokładnie, bardzo precyzyjnie, jak wygląda rzeczywistość rynkowa, ilościowa, finansowa". (PAP)
misz/ mick/